perjantai 24. lokakuuta 2014

Poimintoja uusimmasta Juoksija-lehdestä

Eilen postiluukustai kolahti jälleen uusin Juoksija-lehti. Tänään olen iltapäivällä kolunnut sitä läpi ja nyt ajattelin esitellä muutaman itseäni kiinnostavan jutun tuosta lehdestä.



1. Villasukilla hyvää unta
Psykiatri ja unitutkija Timo Partosen mukaan nukahtaa helpommin, jos jalat ovat lämpimämmät kuin muu vartalo. Itse nukun lähes aina villasukat jalassa. Käytän niitä myös muuten paljon. Mulla on huono ääreisverenkierto ja pidän jalkani lämpiminä vilasukilla. Nukun myös paljon. Partonen  korostikin, että terveellisiin elämäntapojen rinnalla uni on yhtä tärkeä kuin ravinto ja liikunta. Olen samaa mieltä.



2. Juoksu on antanut minulle mahtavia muistoja 
Manulla Boscon haastattelu sai minut ajattelemaan omaa luistelu-uraani. Harrastin aktiivisesti luistelua 18- vuotiaaksi asti. Sen jälkeen höntsäilin eli luistelin kansallisella tasolla aina viime vuoteen asti. Tänä vuonna emme saaneet tänne joukkuetta kasaan, joten vietän ekaa vuotta pitkään aikaan ilman omia luistelutreenejä. Lehtijutussa Manuela kertoi systemaattisen ja tavoitteellisen harjoittelun vaihtumisesta spontaaniseksi harrastukseksi. Rakkaus lajiin säilyi, kuten minullakin luistelussa. Manuela kertoo myös urheilu-uran muistoista ja ystävistä, jotka jäivät elämään aktiiviuran jälkeen. Minunkin parhaimmat ystäväni ovat vanhoja joukkuekavereitani, joiden kanssa voidaan muistella yhteisiä kisamatkoja, epäonnistumisia, voittoja ja kommelluksia.



3. Syyslepo kannattaa
Artikkelissa kerrottiin, että moni juoksija viettää ylimenokautta näin syksyllä. Minä olen tehnyt samoin. Tukholman jälkeen olen käynyt vain kerran tai pari lenkillä ja panostanut enemmän salitreeniin. Olen kuitenkin ylläpitänyt juoksukuntoani. Artikkelissakin varoitettiin, ettei ylimenokautta saa päästää liian pitkäksi. Mulla alkaakin puolentoista viikon päästä taas harjoituskausi maratonkouluun myötä, jepajee!



4. Tosielämän Forrest Gump- Lauri Hollon kolumni
Kolumnissa mietittiin, miksi ihminen haluaa juosta yli 20 km pituisia lenkkejä tai juoksuja. Niin, miksi? Forrest Gumpin teki vain mieli juosta, kun hän elokuvassa juoksi yli kolme vuotta. Minulle kyse on pitkältä itsensä voittamisesta ja haastamisesta. Uskomisesta omaan itseensä. Miksi te muut juoksette pitkiä matkoja?


Tällä viikolla olen jo käynyt pari kertaa juoksemassa ja pari kertaa salilla. Toinen lenkki taittui ystävän kanssa. Oli kiva, kun lenkillä oli pitkästä aikaa seuraa. On ollut hirmuisen kylmä sää. Hrrrr... Lenkillä olen käyttänyt jo talvijuoksutrikoita ja kauluria. Töihin sai kaivaa mukaan jo toppatakin! Olen palellut sisälläkin. Toivottavasti ei ole tulossa flunssaa. Voihan palelu johtua myös tuosta navakassa merituulesta, joka on puhaltanut aika tavalla.

Eskimo ulkoilemassa 

Huomenna olisi ideana mennä kannustamaan Kaarinassa juoksijoita. Ensi viikolle on suunnitteilla yhteislenkkiä toisen juoksevan bloggaajan kanssa. Siistiä! Oon kirjoittanut tätä blogia alle kaksi kuukautta ja nyt on jo syntynyt uusia juoksukontakteja. Ihan mahtavaa! Tsemiä Kristalle ja Karoliinalle ja kaikille muille Kaarinassa juokseville.

6 kommenttia:

  1. Kiva kun kirjottelit tästä. Mulle ei tuu Juoksijaa, ajattelin toivoa Pukilta ;)

    Mä juoksen pitkiä siksi, kun haluan haastaa ja voittaa itseni. Tehdä sellasta mitä reilu vuosi sitten en uskonu koskaan tekeväni ja myös because I can :)

    Ihanaa kyllä kun tässä on tutustunut muihinkin samanhenkisiin! :) Mä saan kanssa sunnuntaille lenkkiseuraa. Kaverin mies lupas hoitaa lapset niin päästään lenkille :) Ja talvitrikoot oli mullakin tällä viikolla. Pitäs hankkia toisetkin.
    Kivaa yhteislenkkiä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juoksija-lehti on mun makuun. Se on asiapitoinen, eikä sisällä liikaa mainoksia. Suosittelen siis!

      Poista
  2. Kiva postaus! :) jos en huomenna bongaa sua kannustusjoukoista niin tiistaina tavataan! Tosi kiva kyllä saada samanhenkisiä ihmisiä elämään bloggailun kautta!

    VastaaPoista
  3. Moi! Juoksen pitkiä, koska ne kehittää ja onhan niiden jälkeen yleensä aika hyvä fiilis :) Aika kylmä on kyllä ollut, vaikka asteita ei ole ollut paljon niin täällä ainakin on tuullut kylmästi. Kivaa uutta viikkoa!

    VastaaPoista