tiistai 9. joulukuuta 2014

Maratonkoulu osa 5- kahden viikon tapahtumia

Tässä on ollut niin kiirettä, että on jäänyt maratonkoulu-kirjoitukset vähemmälle. Koulussa on käyty kuitenkin joka viikko, tänäänkin. Lisäksi olen juossut suurimmaksi osaksi ohjelmani mukaan.

Viime viikolla meillä oli vauhtileikittelyharjoitus. Minun ryhmässäkin oli viisi oman tasoistani juoksijaa ja ohjaaja. Juoksimme 40 minuuttia satunnaisesti vaihtelevilla vauhdeilla alkaen ihan kävelystä ja ulottuen omaan maksimivauhtiini. Ihan hauska harjoitus tuollainen. 

Tänään meillä oli PK- lenkki. Juostiin sellaista 6-6.30 kilometrivauhtia kympin verran höpötellen samalla. Ehdin siinä jutella valmentajani kanssa harjoittelustani ja yhdessä todettiin, että pitäisi vielä enemmän juosta hidasta lenkkiä alle aerobisen tason sykealueella. Helposti tuntui mopo karkaavan käsistä lenkeillä ja sykkeet ovat liian korkeat. Miten sitä malttaisi hidastaa vauhtia? Valmentaja oli kuitenkin tyytyväinen siihen, että olen juossut neljästä viiteen kertaan viikossa tunnollisesti ja se onkin tuntunut ihan hyvältä määrältä. Valmentajamme uskoi myös mun mahiksiin juosta puolikas alle kahden tunnin, mikä on loistava juttu. Nyt vaan sitten tekemään enemmän hidasta PK-lenkkiä, jotta tavoitteeseen päästään ja saadaan peruskestävyyttä kasvatettua.

Iloinen maratonkoululainen tänään treenin jälkeen.

Mulla on nyt kolmen viikon harjoitusohjelma käynnissä. Jatkan tällä samalla setillä alkuvuoden. Ihan hyvältä ohjelma on tuntunut. Hiukan olen itse soveltanut ohjeita ja korvannut jonkun harjoitteen mm. Kristan kanssa juostuilla lenkeillä. En halua kuitenkaan liian vakavasti tätä juoksua ottaa, vaan haluan nauttia liikunnasta ja juoksusta.

Miten teidän peruskuntokausi sujuu? Mitään vinkkejä vauhdin hidastamiseen?


9 kommenttia:

  1. Heippa! Hyvältä kuulostaa, ja ihanaa kun harjoittelu on sulla noin tavoitteellista, muttei kuitenkaan liian vakavaa! Oma vinkkini vauhdin hidastamiseen on se perus ppp-sääntö..koko pk-lenkin aikana Pitää pystyä puhumaan hengästymättä! :) Tai sitten määrittää tietty kilometrivauhti, ja vain pysyä siinä! Mä oon juossut viime aikoina tosi paljon rauhallisia lenkkejä, ja ne on mun mielestä helpoimpia, kun juoksee jonkun toisen kanssa! Yksin lähtee helposti vauhti kovemmaksi :) Tsemppiä treeneihin kohti tavoitteita Hanna!

    VastaaPoista
  2. Voi että, mun kommentti hävis johonkin. No, hitaat onnistuu mulla parhaiten ihan kelloa kyttäämällä tai koiran kanssa. Ehkä vähemmän juosseen kanssa tehdyt lenkit pitäs myös vauhdin rauhallisempana. Oikein hidas musiikki saattais myös auttaa juoksemaan hitaammin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kelloa kynttäänkin, mutta sitten aina uppoudun ajatuksiin ja siinä sitä taas mennään :) koiraa pitäisi käyttää enemmän mukana. Meidän koiruli tykkää nimenomaan hitaasta juoksuvauhdista. Taidanpa napa Remyn viikonlopun pitkikselle alkumatkaksi mukaan.

      Poista
  3. Mun vinkki kanssa on lenkkikaveri. Höpötellessä pysyy vauhtikin hitaampana ja voi myös tota ppp-sääntöä noudattaa siinä samalla, kun juttelet. Yksin sitä harvemmin höpöttelee ;). Tai sitten päätät, että syke saa olla tietyn rajan yläpuolella vaan hetkellisesti esim mäessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi en tosiaan vielä yksi höpöttele :) se on kyllä totta, että lenkkikaverina kanssa juoksu kulkee kivammin.

      Poista
  4. Lenkkikaveri on hyvä vinkki :) mä oon aina tykännyt pitkistä, hitaista lenkeistä. Saa olla omien ajatusten kanssa, ja kun vauhti on tarpeeksi hidas niin ehtii ajatella kaikenlaisia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eli leikkikavereita etsimään :) tai omia, leppoisia ajatuksia, että vauhtiakin on hidasta. Kivaa loppuviikkoa!

      Poista
  5. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista