keskiviikko 10. joulukuuta 2014

Penikoiden huoltoa

Viime vuonna tähän aikaan mulla alkoi oireilla penikat. Ne särkivät ja sattuivat juostessa. Kävin hierojalla säännöllisesti huoltamassa penikoitani ja tulehdus tms. Saatiin kuriin talven aikana. Hierojakäynnit olivat tuskaa ja vedet olivat silmissä ja kirosanat huulilla, kun penikoita runnottiin.

Ennen oireita penikkavaivoista, en kiinnittänyt penikoiden huoltoon lainkaan huomiota. Vaivojen ilmetessä tutustuin penikoiden itsehuoltoon ja siitä lähtien olen hoitanut penikoitani säännöllisesti, eikä uusia suuria kipuja ole viime talven jälkeen enää esiintynyt. Tässä mun vinkkejä penikoiden kotihoitoon:

- kompressiosukat tai -säärystimet. Ne lisäävät verenkiertoa ja auttavat palautumisessa. Itse pidän kompressiosäärystimiä jalassa lenkin jälkeenkin reilun puolituntia.

- suihkutettu kylmällä ja kuumalla. Olen ottanut lenkin jälkeen tavaksi suihkutellaan penikoitani vuoroin tosi kuumalla ja tosi kylmällä vedelle. (Kylmää ja kuumaa vettä jaloille vuorotellen melko nopeilla vaihdoilla.) Ei kovin mukavaa, mutta verenkierto vilkastuu.

- hieronta hierontapallolla. Mulla on pieni hierontapallo, tennispallo ja sitten astetta "hooceempi" hulluilta päiviltä ostettu hierontaväline (kuvassa), joilla saan itse hierottua penikoita. Lisäksi rullailen mun pilatesrullalla penikoita ja säären ulkosyrjää.



- Tiger balm. Ostin ekaa kertaa tiikerisalvaa Thaimaan matkaltamme vuonna 2010. Nykyään minulla on kahta erilaista tiikerisalvaa, joista toinen on treenin aikana käytettävä ja toinen treenin jälkeen. Toimii mun mielestä paremmin kuin särkylääkevoiteet.



- villasukat ja kylmäpussi. Nämä tehokeinot menevät myös kylmä-kuuma -  hoidon kategoriaan. Iltaisin pidän silloin tällöin kylmäpussia penikoilla. Yöksi laitan jalkaan pitkät villasukat. Mulla toimii!

Onko muita penikkaongelmaisia? Mitä lisävinkkejä penikoiden hoitoon teillä on?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti